بستن

safeland.ir@gmail.com       +98 21 88 81 48 12

توسط

کارتریج لیزری چیست؟

کارتریج چیست؟

به مواد مصرفی در پرینتر های جوهر افشان ،جوهر و در پرینترهای لیزری پودر و یا اصطلاحا تونر گفته میشود، محفظه ای که تونر و جوهر در آن قرار میگیرد، کارتریج نامیده میشود. در پرینتر های جوهر افشان دستور پرینت توسط جوهر و بوسیله هِد کارتریج روی کاغذ منتقل میگردد ولی در پرینترهای لیزری انتقال دستور پرینت روی کاغذ بوسیله پودر و یا همان تونر و بوسیله درام کارتریج انجام میپذیرد. در نتیجه هد و درام بترتیب، در کارتریج های جوهری و لیزری وظیفه انتقال اطلاعات و چاپ آنها روی کاغذ را بوسیله مواد مصرفی عهده دار میباشند.
تمامی کارتریج های لیزری دارای ۲ بخش اصلی تونر و درام هستند. گاها این دو بخش در برخی از دستگاه ها در یک کارتریج و در برخی دیگر بصورت مجزا یعنی هر کدام در یک کارتریج مورد استفاده قرار میگیرند در مورد کارتریج های جوهرافشان نیز به همین صورت می باشد. در برخی از دستگاه ها جوهر و هد، هر دو در یک کارتریج و در برخی دیگر بصورت جدا از هم قرار دارند.جالب است بدانید وجود چهار رنگ اصلیِ مشکی، آبی، قرمز و زرد در تمامی پرینترهای رنگی الزامیست و تمامی رنگهای دیگر از تلفیق این چهار رنگ ساخته میشوند. این چهار رنگ در برخی از پرینترها داخل ۲ کارتریج هستند یعنی یک کارتریج رنگی که شامل هر سه رنگ آبی، قرمز و زرد می باشد در کنار یک کارتریج مشکی مورد استفاده قرار می گیرد در این کارتریج ها، هِد غالبا روی خود کارتریج قرار دارد. در برخی دیگر از پرینتر ها این چهار رنگ داخل ۴ کارتریج مجزا مورد استفاده قرار میگیرند یعنی هررنگ در یک کارتریج مجزا تعبیه شده است. در این نوع پرینترها هِد از کارتریج جدا میباشد. بعضی از پرینتر ها نیز دارای ۶ کارتریج میباشند که علاوه بر ۴ رنگ اصلی از دو رنگ اصطلاحا فوتو نیز استفاده می کنند. این دو رنگ همان آبی و قرمز کمرنگ هستند که در اصطلاح تحت عنوان فوتو سیان (Cyan) و فوتو مجنتا(Magenta) نامیده می شوند. این پرینتر ها معمولا برای مصارف عکاسی و با عنوان فوتو اسمارت در میان کاربران شناخته شده اند تعداد تونر نیز در پرینتر های لیزری به همین صورت است و با چهار رنگ اصلی در قالب کارتریج مورد استفاده قرار میگیرند ولی ممکن است در برخی از دستگاه ها بخش درام بصورت یک کیت مجزا بعنوان درام کیت و جدا از کارتریج قرار گرفته شده باشد. در این نوع پرینتر ها تونر در کارتریج های مجزا و درام هم در یک کارتریج مجزای دیگر طراحی شده اند. این در حالیست که ممکن است در برخی دیگر از انواع پرینتر های لیزری تونر و درام هردو در یک کارتریج قرار گرفته باشند. در پرینتر های لیزری مشکی نیز از یک کارتریج مشکی استفاده میشود که غالبا تونر و درام در اینگونه از دستگاه ها هردو دریک کارتریج قرار گرفته اند در برخی از کارتریج های جوهری و لیزری قسمتی تحت عنوان چیپ وجود دارد که وظیفه اعلام میزان مواد مصرفی یعنی جوهر یا تونر را داخل کارتریج برای پرینتر بر عهده دارند در واقع با توجه به مقدار جوهر یا تونر موجود در کارتریج توان چاپ کارتریج بر اساس تعداد صفحه درون این چیپ ها تعریف شده که همزمان با پایین آمدن سطح جوهر یا تونر داخل کارتریج تعداد صفحات مشخص شده در این چیپ ها نیز کاهش می یابد و در انتها پیغام error کارتریج به پرینتر و از پرینتر به کامپیوتر ، توسط همین تراشه ارسال میگردد. این فرآیند نیز در کارتریج های مختلف متفاوت است. یعنی در برخی از کارتریج ها چه جوهری و چه لیزری این چیپ بعد از شارژ هم قابل استفاده میباشد و صرفا نقش کنتور را ایفا میکند و نیازی به تعویض آن نیست. ولی در برخی دیگر از کارتریج ها مانند کارتریج پرینتر های لیزری رنگی این چیپ میبایست بعداز شارژ تعویض شود در غیر اینصورت دستگاه اصطلاحا کارتریج شارژ شده را نمیشناسد.
* تونر چیست؟
در گذشته از مخلوط کربن، اکسید آهن و شکر تولید می‌شد، ولی اکنون برای بهبود کیفیت جاپ از مخلوط کربن و پلیمر استفاده می‌شود. ذرات تونر در چاپگر توسط حرارت ذوب می‌شوند و به کاغذ می‌چسبند. به عبارت دیگر تونر تشکیل شده است از پلاستیک و رنگ دانه که در ادامه ی مراحل چاپ، که انتقال پودر از مرحله اول تا مرحله آخر که پرس شدن وایجاد حرارت به کاغذ و پودر است را توضیح خواهیم داد.
* مخزن تونر یا به عبارتی تانک چیست؟
در کارتریج های لیزری قسمت اصلی یا منبع تغذیه کننده پودر روی کاغذ میباشد. که شرکت تولید کننده کارتریج بر اساس ظرفیت کاست در داخل آن تونر میریزند. مثلا کارتریج:
85A=85g/05A=140g
* همزن چیست؟
تونری که در داخل تانک یا مخزن موجود میباشد نیاز به هم زدن یا پخش شدن دارند که این قسمت مشکل انباشته شدن پودر را از بین میبرد
* آهن ربا یا مگنت چیست؟
میله ای استوانه ای با خاصیت مغناطیسی که به منزله ی ارتباط مستقیم با مخزن تونر، وظیفه نگه داشتن ذرات تونر روی سطح خود و در نتیجه انتقال پودر برای ارسال به مرحله بعد را دارد. یکی از عوامل خوب چاپ نشدن ممکن است از خرابی مگنت باشد. که خرابی خود را به صورت خط های کمرنگ افقی در عرض کاغذ به نمایش میگذارد.
* تیغه یا دکتر بلید چیست؟
حفظ تونر روی غلطک از وظایف این تیغه میباشد که جزء یست حیاتی زیرا کوچکترین آسیب به تیغه، باعث تاثیرات قابل توجهی بر روی تصویر میشود. این تیغه وظیفه کنترون تونر روی مگنت را دارد.
* برف پاکن یا وایپربلید چیست؟
وایپر بلید یا برف پاکن که بر روی سطح درام قرار دارد و وظیفه تونر روبی یا تمیز کردن آن را بعد از یک دور چرخش کامل دارد.
* درام چیست؟
استوانه ای که با مواد خاص پوشیده شده است که با دریافت نور از خود خواص الکتریکی نشان میدهد. با ولتاژ شارژ شده وبا نور دشارژ میشود.
* فوم رولرچیست؟
یک غلطک لاستیکی در داخل کارتریج که موقعیت آن دقیقا پشت به وایپر بلید و روی سطح درام قرار داردکه وایپر بلید در مرحله اول و فوم رولر در مرحله دوم وظیفه پاک کردن سطح درام و جلوگیری از ورود تونر های سوخته روی سطح درام پس از یک چرخش کامل به مخزن تونر را دارد.
* رول انتقال دهنده یا ترانسفررولرچیست؟
انتقال دهنده کاغذ، که در مجاورت مستقیم درام قرار دارد و کاغذ را به مرحله بعد هدایت میکند.
* سنسور کنترول کننده تونر در داخل مخزن یا تونر سنسور چیست؟
این سنسور موظف است که حجم تونر داخل مخزن را اندازه گیری و کاربر را از وضعیت تونر موجود در مخزن مطلع کند.
* شمارنده یا چیپست؟
چپست یا شمارنده وظیفه شمارش و کنترول تعداد برگ هایی را دارد که یک کارتریج با اندازه تونر مشخص و ظرفیت کاست خاص دارد در واقع هشدار تونر داخل کاست را به کار بر میدهد.
—————————————————————————————————————-
با پیشرفت همه روزه تکنولوژی و آسانتر شدن همه فعالیت های روزمره ، استفاده از دستگاه های چاپ خانگی یا همان پرینترها امروزه یک امر کاملا معمول و عادی به حساب می آید. شاید زمانی بود که برای پرینت گرفتن تنها چند صفحه مجبور بودید به خدمات کامپیوتری یا حتی مراکز تخصصی اینکار مراجعه کنید اما امروزه در خانه تقریبا اکثر افراد یک پرینتر کوچک پیدا می شود که حداقل فایل های مهم خود را پرینت بگیرند. همین بازار به وجود آمده پرینتر باعث شد شرکت های سازنده دستگاه های پرینتر نیز به این موضوع فکر کنند که هر چقدر که می توانند کارایی و بهره وری پرینترها خود را بالا ببرند تا بتوانند بهتر با رقبای خود مبارزه کنند. زمانیکه صحبت از چاپ یا پرینت می شود ، دو حالت به وجود می آید ، یا پرینتر شما از جوهر یا Ink استفاده می کند و یا از Toner استفاده می کند ، به ندرت پرینترهایی پیدا می شوند که از چیزی به غیر از این موارد استفاده کنند.برای اینکه تفاوت بین Ink یا جوهر و Toner را بهتر درک کنید ما باید به اجزای تشکیل دهنده آنها ، روش استفاده از آنها و همچنین سایر فاکتورهای ویژه هر کدام توجه کنیم. شما به عنوان یک کارشناس باید تفاوت Ink و Toner را خوب بدانید تا وقتی کسی از شما درخواست مشاوره خرید پرینتر داد بتوانید بهترین گزینه را به او معرفی کنید.
تفاوت کارتریج های مایع جوهری و کارتریج های تونری در پرینترها
تفاوت کارتریج جوهری و کارتریج تونری در چیست
جوهر یا Ink بیشترین استفاده را در کارتریج پرینترها دارد. کارتریج های جوهری بیشتر شبیه یه یک خودکار عمل می کنند که بر روی کاغذ می نویسد. در کارتریج های جوهری ، جوهر در حالت مایع وجود دارد ،از طرف دیگر در کارتریج های تونری ، جوهر بیشتر شبیه ذرات بسیار ریز رنگی شبیه به شن وجود دارد یا به قول خودمانی ذرات رنگی بصورت پودر رنگی وجود دارند. کارتریج تونری معمولا به خودی خود از جنس کربن هستند و زمانیکه مورد استفاده قرار می گیرد به ذرات بسیار بسیار ریزی خرد می شود ، این ذرات با استفاده از یک پلیمر به کاغذ چسبانده می شوند. جوهر در کارتریج های جوهری بصورت مایع و بر اساس آب یا روغن کار می کند اما در کارتریج های تونری جوهر بصورت جامد و پودری و خشک مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین تفاوت مهمی در نحوه استفاده از اجزای چاپگر در کارتریج های جوهری و کارتریج های تونری وجود دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم کارتریج های جوهری یا Ink Cartridge ها عملکردی شبیه به یک خودکار دارند. چاپگر سخت افزاری با استفاده از فشاری که به کارتریج جوهری می آورد رنگ جوهری مایع مورد نظر را بر روی کاغذ تزریق می کند. از طرفی دیگر در چاپگرهایی که از کارتریج های تونری استفاده می کنند فرآیند چاپ بسیار پیچیده تر است به شکلی که از تکنولوژی بسیار پیشرفته تری استفاده می شود. ابتدا چاپگر با استفاده از اشعه لیزر ماده موجود در کارتریج تونری را ذوب می کند. بعد از اینکه فرآیند ذوب شدن تونر انجام شد ، تونر به کاغذ می چسبد و بر اساس الگویی که تصویر باید چاپ شود فرآیند چاپ و این مقوله ادامه پیدا می کند.
همچنین دقت کنید که در کیفیت تصاویر چاپ شده در پرینترهایی که از کارتریج های جوهری استفاده می کنند و پرینترهایی که از کارتریج های تونری استفاده می کنند متفاوت است. کارتریج های جوهری در حال حاضر از کیفیت بالایی در تصاویر پرینت شده برخوردارند ، البته کیفیتی که در تصاویر خروجی از کارتریج های جوهری دیده می شود بیشتر به خود پرینتر مربوط می شود و نه به جوهری که در کارتریج موجود است. از طرف دیگر اگر بخواهیم در خصوص کیفیت پرینترهای کارتریج تونری صحبت کنیم بحث کیفیت بسیار پیچیده می شود و موارد بسیاری هستند که کیفیت خروجی یک تصویر را از این نوع کارتریج های تونری تحت تاثیر قرار می دهند. کیفیت خود تونر ( Toner ) بسته به اندازه ذرات رنگی که در تونر وجود دارند متفاوت است. وقتی این ذرات رنگی موجود در تونر بزرگتر باشند کیفیت تصویر دریافتی در حد متوسط خواهد بود ، هر چقدر اندازه این ذرات کوچکتر باشد ، کیفیت تصویر چاپی قطعا بهتر خواهد شد. توجه کنید که بعضا ذرات موجود در پرینترهای کارتریج تونری می توانند به اندازه دانه های شن ریزه یا اینکه بصورت پودر باشند.
تفاوت انواع تونر کارتریج
علاوه بر اینها یک تفاوت این دو نوع کارتریج در قیمت آنها است. قیمت کارتریج های جوهری به مراتب ارزانتر از کارتریج های تونری است و دلیل آن هم مشخص است ، سرعت کارتریج های جوهری پایین تر از کارتریج های تونری است و از طرفی کارتریج های جوهری برای استفاده طولانی مدت ساخته نشده اند. کارتریج های جوهری به راحتی خالی می شوند و جوهر آنها تمام می شود. از طرف دیگر کارتریج های تونری درست است که گرانقیمت تر هستند اما امکان چاپ تعداد صفحات بیشتری را به شما می دهند. یک کارتریج تونری می تواند تا 5 هزار صفحه را پرینت بگیرد از طرفی سرعت استفاده از کارتریج های تونری بالاتر از کارتریج های جوهری است ، در انتهای این مطلب در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران باید عنوان کنیم که پرینترهایی که از کارتریج جوهری استفاده می کنند با توجه به فرآیند کاری که انجام می دهند به عنوان پرینترهای جوهر افشان و پرینترهایی که از کارتریج های تونری استفاده می کنند با توجه به استفاده از لیزر برای ذوب کردن تونر به پرینترهای لیزری معروف هستند ، امیدورام این مطلب از ITPRO کمی به دانش شما اضافه کرده باشد ، در آخر بصورت خلاصه تفاوت کارتریج های جوهری و تونری را یکبار بصورت خلاصه بررسی می کنیم :
جوهر یا Ink بصورت مایع است اما تونر یا Toner بصورت جامد است
جوهر از فشار برای چاپ استفاده می کند اما تونر از لیزر برای چاپ استفاده می کند
کیفیت تصاویر چاپی در کارتریج جوهری بسیار بالا است
کیفیت تصاویر چاپی در کارتریج های تونری بستگی به اندازه ذرات رنگ تونر دارد ( هر چقدر کوچکتر = کیفیت بهتر )
سرعت چاپ در کارتریج های تونری بیشتر از کارتریج های جوهری است

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای با علامت * ضروری هستند

کانال تلگرام گروه مهندسی سیف لند