بستن

safeland.ir@gmail.com       +98 21 88 81 48 12

توسط

بارکدخوان چیست و چگونه کار می کنند ؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم که بارکدخوان چیست ؟ و منظور ما از بارکدخوان چیست ؟ بارکدخوان ها یکی از جدیدترین دستگاه های الکترونیکی در دنیای مدرن امروزی هستند . که وجود آن در مراکز تولیدی و فروشگاهی  به امری ضروری تبدیل شده است . تکنولوژی بارکدخوان ها بر اساس تابش پرتوهای فروسرخ بر عددهای رمزینه شده بارکد روی محصولات می باشد . این اطلاعات رمزینه شده که به آن بارکد گفته می شود حاوی هویت و اطلاعات شناسایی آن محصول می باشد .

بارکدخوان ها یا بارکد اسکنرها به چند نوع تقسیم بندی می شوند ؟ بارکدخوان قلمی ، بارکدخوان لیزری ، بارکدخوان سی سی دی ، بارکدخوان مبتنی بر دوربین و بارکدخوان چند وجهی .

  حالا که به صورت مختصر با مفهوم بارکد و بارکدخوان و انواع آن آشنا شدید شیوه کار هر کدام از آن ها را به صورت اختصار بیان می کنیم.

بارکدخوان های قلمی چگونه کار می کنند ؟  از یک منبع نوری و یک دیود حساس به نور به وجود می آید که در فسمت نوک آن قرار دارند. ، برای خواندن بارکد کالا نوک قلم به صورت ملایم و یک نواخت در سرتاسر میله در می آیند ، دیود اندازه گیری حساس به نور ، شدت جریان نور ایجاد شده از منبع نوری و شکل موج ایجاد شده و عرض میله و فاصله ها از هم را دربارکد کالا اندازه می گیرد ، میله مشکی در نور جذب شده از بارکد منعکس می گردد و نور ایجاد شده از فضاهای سفید نشان دهنده شکل موج ولتاژ ایجاد شده توسط فتو دیود است و میله و فضای الگویی در بارکد است ، این شکل موج به شیوه ای شبیه مورس که نقطه خط تیره است رمز گشایی میشود .

بارکد خوان های لیزری چگونه کار می کنند ؟ این بارکد اسکنرها ، شبیه به بارکدخوان های قلمی که در بالا ذکر شد عمل می کنند  اما با یک تفاوت .

تفاوت عملکرد بارکدخوان های لیزری نسبت بارکدخوان های قلمی در این است  که اشعه لیزری منبع نوری تلقی می شود .  و به صورت کاملا  عادی به کار چرخشی برای اسکن پرتو لیزری در سرتاسر  بارکد کالا به جلو و عقب می رود مثل اسکنرهای قلمی از یک دیود حساس به نور برای اندازه ی شدت نور ایجاد شده از بارکد کالااستفاده میشود ، در هر دو بارکدخوان لیزری و بارکدخوان نوری نور ایجاد شده در بارکدخوان ، سریعا اختلاف در اندازه روشنایی نمونه داده شده را بوسیله مدار دریافت کننده ی حساس به نور  ، برای شناسایی تشعشعات یکسان با الگوی مدلسازی شبیه مقایسه می کند.

بارکدخوان های سی سی دی یا BARCODE SCANNER CCD   چگونه کار می کنند ؟ این بارکد اسکنرها از  صدها حسگر نوری خیلی ریز و خطی استفاده میکند که در بالای بارکدخوان قرار میگیرد ، مستقیما در مقابل هریک از آنها حس گرهای اندازه گیری شدت نور قرار گرفته ، هر یک از حسگرهای نوری در اسکنر CCD به تنهایی بسیار کوچک هستند و به دلیل اینکه صدها سنسور خطی در هر ردیف وجود دارد ، یک الگوی ولتاژ یکسان به عنوان نمونه ی بارکد به وسیله اندازه گیری پی در پی ولتاژ مقابل حسگر ها در خط در بارکد ایجاد شده است

تفاوت اساسی میان بارکدخوان های سی سی دی و لیزری و قلمی در چیست ؟  بیشترین تفاوت در میان این سه نوع بارکد خوان در  اینست که بارکدخوان CCD نور اطراف ساطع شده از بارکد کالا را اندازه گیری میکند ، در حالی که بارکدخوان قلمی یا بارکدخوان لیزری نور ایجاد شده از یک منبع فرکانس خاص از خود بارکدخوان را اندازه گیری می کنند .

بارکدخوان های مبتنی بر دوربین چگونه کار می کنند ؟  بارکدخوان تصویر برداری دو بعدی از نوع چهارم و از به روز ترین بارکدخوان هاست ، ابن نوع بارکدخوان از یک دوربین و شیوه های پردازش تصویر برای گشایش رمز بارکد استفاده میشود ، بارکدخوان دوربین ویدئویی از دوربین فیلم برداری کوچک تر با فناوری CCD استفاده میشود و شبیه یک بارکدخوان CCD است با این اختلاف که به جای دارا بودن یک سطر از حسگر ، یک دوربین فیلم برداری که صدها سطر از حسگر های مرتب را در یک آرایه دو بعدی به صورتی که میتواند یک تصویر ایجاد کند قرار گرفته .

بارکدخوان های  چند وجهی چگونه کار می کنند ؟  این بار اسکنرها با استفاده از گروهی از خطوط مستقیم یا منحنی ، اسکن از جهات متفاوت انجام کار میدهد ، بارکدخوان های چند وجهی به دلیل استفاده از اسکنر های افقی در فروشگاه های بزرگ از معروف ترین ان هاست ، مقابل یک صفحه شیشه یا داخل چهارچوب قرار گرفته ، طیف وسیعی از اندازه بارکدخوان چند وجهی مورد استفاده قرار میگیرند که می توانند برای برنامه های متفاوت اسکن مثل خرده فروشی با خواندن بارکد کالا با فاصله چند سانتی متر دورتر از بارکدخوان و یا برای بارکدخوان در نوار نقاله های صنعتی که کالا چندبن متر دورتر از بارکدخوان قرار می گبرد و این نکته که بسیار حائز اهمیت میباشد این است که بارکدخوان چند وجهی به راحتی بارکد کالاهای پاره شده یا چین خورده و یا با چاپ ضعیف را می خواند .

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای با علامت * ضروری هستند

کانال تلگرام گروه مهندسی سیف لند